“I don‘t think there’s any good reason to make an album like this. Not in any logical way.” So lautet die Antwort des irischen Songwriters A.S. Fanning wenn man ihn beinahe verzweifelt fragt, wie es zu einem Album kommen konnte, dass so düster und apokalyptisch ausgefallen ist, dass man danach regelrecht nach Luft schnappen muss. 

Melancholie ist jedenfalls ein viel zu schwaches Wort. Verzweiflung trifft es auch nicht. A.S. Fanning ist eher ein nüchterner Chronist einer untergehenden Welt. Realistisch-pessimistisch. Sein Album „Mushroom Cloud“ ist aber weit mehr. Es baut in der archaisch-analogen Produktion einer großen, schweren Rockband atemberaubenden Melodiebögen mit und um Fannings warme Baritonstimme. In Verbindung mit seinen dunklen Themen webt es eine seltsame Verfänglichkeit. So als würde man etwas zu lange in einen tiefen, dunklen Brunnen blicken.

Inhaltlich könnte man „Mushroom Cloud“ beschrieben als ein Update zu Leonard Cohens „The Future“. Paranoia, die Isolation der Corona-Zeit, Klimawandel, Krieg, Autokraten, Populisten, die Kampfzonen des Internets und die sorgfältige Registrierung eines jeden Moments, in dem die Augen nur ganz kurz auf einer Werbeanzeige in der Timeline verharren…

Positiver wird es nicht, auch wenn man im Gespräch mit ihm wirklich angestrengt nach Hoffnung sucht„I haven’t really looked for any silver linings in this myself. I suppose the best I can do is to see it as a document of a low point. A sort of scorched earth that hopefully leads to a new beginning.” Immerhin fügt er kurz darauf hinzu, dass ihm das Schreiben hilft, eine kritische Distanz zum eigenen Denken aufzubauen:  „I found myself laughing at some of the lyrics I had written, which I think is quite a healthy thing, to be able to take a step back from your darker thoughts and see the absurdity in them.”

A.S. Fanning war noch nie ein fröhlicher Zeitgenosse. Sein letztes Album You Should Go Mad“ (2020) entlehnt seinen Titel aus Melvilles „Moby Dick“ und bewegt sich im Themenspektrum von Paranoia und Angstzuständen. Etwas „Vernünftiges“ gelernt hat A.S. Fanning nie. Mit 12 Jahren spielte er sein erstes Konzert in einem Pub außerhalb Dublins, in dem beim Alter der Musiker nicht so genau hingeschaut wurde. Mit 16 hatte er eine erste Band mit eigenen Songs, die nur ein Jahr später kurz in den irischen Charts aufflackerte. Er reiste eine Zeitlang als Teil der backing band eines irischen Songwriters um die Welt und verdiente dazwischen Geld mit Johnny Cash-Coverversionen in Dubliner Pubs. Um irgendwie vom schütteren Einkommen eines Musikers leben zu können, ist er 2011 nach Berlin gezogen und hat sich auf seine eigenen Songs und deren Produktion konzentriert. Die Musik wurde dunkler, die Instrumentierung karg, Text und Stimme rückten in den Mittelpunkt. 

„Mushroom Cloud“ ist sein drittes Berliner Album und so eine Art vorläufiger Höhepunkt dieser Schaffensperiode. Bis auf den Titeltrack, der zu Beginn der Pandemie entstand, schrieb er alle Lieder in einer intensiven Phase von drei oder vier Wochen Anfang 2022. Es ist sein erstes Album, das wieder auf eine feste Bandbesetzung vertraut und seinen Mitmusikern Bernardo Sousa (E-Gitarre), Dave Adams (Orgel, Piano), Jeff Collier (Drums) und Felix Buchner (Bass) im Arrangement große Freiräume lässt. Aufgenommen wurde es an nur fünf Tagen live in den Impression Recording Studios mit Produzent Robbie Moore (Idea Farm). Hinzugefügt wurden nur die Overdubs des Oriel Quartetts, geschrieben von der irischen Komponistin Irene Buckley, ein wenig Percussion und eine einsame Pedal Steel Guitar in „Sober“. 

Der Opener und Titeltrack stammt aus der Zeit des ersten Lockdowns und spiegelt die Isolation und den Stillstand jener Zeit wider. „Conman“ handelt rasselnd und röchelnd von den allgegenwärtigen Figuren, die Zerstreuung und einfache Antworten auf die Komplexität und Unordnung unserer Welt feilbieten. „Haunted“ greift die Gedanken des Gegenwartstheoretikers Mark Fisher auf, der die geisterhafte kulturelle Präsenz alles Vergangen beschreibt, die über nostalgische (Selbst-)Referenz unsere Utopien und alles wirklich Zukünftige erstickt. „Sober“ ist dann eine Art eskapistische Atempause – eine Ausstiegsfantasie über das Anheuern auf einem Walfänger: “Take a trip up north, embrace the cold | Lean into the loneliness, the solitude, the emptiness | This living young is getting old”. Hört man weiter auf der B-Seite der LP, dann lässt “I Feel Bad“ die persönliche Empfindung mit dem Einsatz der Band direkt wieder in einen universellen Untergang kippen: “The arc of human history bends towards misery.” A.S. Fanning lässt danach einfach Bilder niederregnen wie die Schläge eines Hammers auf einen Amboss: Katastrophen, Amokläufer, Märtyrer in Gefängnissen, eine Kakerlake, die in einer Schüssel Bowle schwimmt… Und es wird auch im weiteren Verlauf nicht mehr besser: “Colony Collapse”, “Disease”. “The universe wants me dead.” 

Closing track “Pink Morning / Magic Light“ lässt wieder Wärme und Licht in das Klangbild. Textlich muss man allerdings auch hier nach Zuversicht suchen – etwa wenn Fanning bewusst „loneliness“ meidet und stattdessen „onliness“ verwendet und ganz vorsichtig als Frage formuliert, ob es vielleicht ausreicht, alle Ängste abzustreifen und ganz unverstellt mit sich allein zu sein.

“I was going through a breakup from a thirteen-year relationship at the time. I wrote most of the album during a pretty intense time at the end of the last pandemic winter. I felt claustrophobic and anxious, having been cooped up all winter, mixed with the sadness and uncertainty of my personal situation. In the context of my own life I was trying to get used to the idea of being alone, and of that being enough. When my father died and I moved away from Dublin, I felt I had to recalibrate my sense of what ‘home’ meant. I don’t know if I succeeded but I feel like this album is part of a similar recalibration, of discovering something of myself and becoming comfortable in my own skin.”


Bedroom Disco

Mushroom Cloud ist genau jenes dunkel schimmernde, wunderschön melancholische Meisterwerk geworden, das Fanning schon lange in sich trug. (5 von 5)

Musikreviews.de

...ein vielschichtiges, transparentes Werk mit genügend monumentalem Kaputnik-Blues und Psych-Rock-Elementen, um es vor dem möglichen Versinken in der Finsternis – zumindest auf der musikalischen Ebene – bewahren zu können. (13 von 15)

Far Out Magazine

a 21st Century Franz Kafka turns indie album, if only he was a little bit funnier and had a soothing baritone.

  1. Mushroom Cloud
  2. Conman
  3. Haunted
  4. Sober
  5. I Feel Bad
  6. Colony Collapse
  7. Disease
  8. Pink Morning / Magic Light


“I don’t think there’s any good reason to make an album like this. Not in any logical way.” This is the answer you get when asking the Irish Songwriter A.S. Fanning how he arrived at making an album that is so bleak and apocalyptical it leaves you gasping for air.

The word melancholy is far too weak to describe this. Desperation is not the right fit either. A.S. Fanning seems to be the level-headed chronicler of a perishing world. Realistic/pessimistic. His album “Mushroom Cloud” is far more than that though. In the organic and analogue production of this album, the expansive rock band builds stunning melodic arcs around Fanning’s warm baritone voice. In connection with his inauspicious topics this leads to a bizarre enthrallment. Listening all the way through can feel like staring into a deep dark well for a little too long.

Textually, Mushroom Cloud can be described as an update to Leonard Cohen’s “The Future”. Paranoia, Isolation during COVID lockdowns, climate change, war, autocrats, populists, the internet as a battlefield and the precise registration of each and every moment, while the eyes linger on an advertisement in the timeline.

It’s not getting any more positive than that, even if you are truly looking for that glimmer of hope – “I haven’t really looked for any silver linings in this myself. I suppose the best I can do is to see it as a document of a low point. A sort of scorched earth that hopefully leads to a new beginning.” If it brings some comfort, he at least adds shortly afterwards that writing helps him to build up a critical distance to his own thinking: “I found myself laughing at some of the lyrics I had written, which I think is quite a healthy thing, to be able to take a step back from your darker thoughts and see the absurdity in them.”

A.S. Fanning has never been a particularly cheerful artist. His last album, “You Should Go Mad” (2020) borrows its title from a line in Melville’s “Moby Dick” and circles around paranoia and anxiety. A.S. Fanning never learned a blue-collar trade or earned an academic qualification. He played his first gig at the age of 12, in a pub on the outskirts of Dublin where they would turn a blind eye to the musician’s age. He had his first band with original songs at the age of 16, one year later they would flare-up shortly in the Irish charts. For a while he toured the world playing bass in the backing band of an Irish musician, and in between he made some money playing Johnny Cash covers in the pubs of Dublin. To make ends meet with the meagre income of a musician he moved to Berlin in 2011, to concentrate more on his own songs and their production. The music turned darker, the instrumentation more sparse, and voice and lyrics were brought into focus.

“Mushroom Cloud” is A.S. Fanning’s third Berlin album, and a preliminary peak of this creative period. Except for the title track, all songs were written in a very intense phase within three or four weeks at the beginning of 2022. It is the first time in his solo career that he employs a consistent band line-up throughout an album, working out arrangements with his co-musicians Bernardo Sousa (electric guitar), Dave Adams (organ, piano), Jeff Collier (drums) and Felix Buchner (bass). The album was recorded in only five days in the Impression Recordings studio of Robbie Moore (Idea Farm). Only the overdubs of the Oriel Quartet, written by the Irish composer Irene Buckley, a bit of percussion and a lonely pedal steel guitar in “Sober” were added.

The opener and title track originated in the times of the first COVID lockdown and reflects on the isolation and the stagnation of the time. “Conman” rattles and wheezes about the ubiquitous characters who peddle distraction and easy answers to the complexity and disorder of our world. “Haunted” picks up on the ideas of “Hauntology” according to Mark Fisher, a pervasive sense in which the ghostly cultural presence of everything past suffocates the future with nostalgic (self-) reference and regurgitation. “Sober” can be perceived as sort of an escapist respite, a fantasy about quitting life and setting sail on a whaling ship: “Take a trip up north, embrace the cold | Lean into the loneliness, the solitude, the emptiness | This living young is getting old”.

Flipping over to the B-side of the record, “I Feel Bad” leads the more personal sentiment to descend back into universal doom with the band’s cue – “The arc of human history bends towards misery.” After this sentence A.S. Fanning lets images rain down like hammer blows on an anvil. Catastrophes, mass shootings, martyrs in prison, a cockroach swimming in a punch bowl. And it’s not getting better over the course of this album.

Closing track “Pink Morning/Magic Light” sonically opens a window for warmth and light. Finding a glimmer of hopefulness in the lyrics remains a challenge. Nonetheless, it exists. As when Fanning consciously avoids the term ‘loneliness’ using ‘onliness’ instead, and cautiously asks if it might not be enough to peel back one’s fears and embrace the fact that we all are ultimately alone.

“I was going through a breakup from a thirteen-year relationship at the time. I wrote most of the album during a pretty intense time at the end of the last pandemic winter. I felt claustrophobic and anxious, having been cooped up all winter, mixed with the sadness and uncertainty of my personal situation. In the context of my own life I was trying to get used to the idea of being alone, and of that being enough. When my father died and I moved away from Dublin, I felt I had to recalibrate my sense of what ‘home’ meant. I don’t know if I succeeded but I feel like this album is part of a similar recalibration, of discovering something of myself and becoming comfortable in my own skin.”