“This album is the collective effort of fifty-one people who decided that songs are important”, steht ganz zuerst in den liner notes zu „How to Cook Everything”. Es ist das zweite Album von Hello Emerson aus Columbus, Ohio, benannt absurderweise nach dem gleichnamigen Kochbuch von Mark Bittman. Da sind ein 30-stimmiger Chor, ein Streichquartett, Alt- und Tenor-Saxophone, Klarinetten, Pedal Steel Guitar und vieles mehr – so üppig und weich arrangiert, dass es einen erfreut an frühe Lampchop-Alben zurückdenken lässt. Und trotzdem ist „How To Cook Everything” ganz zuerst ein Songwriter-Album, ein Autoren-Album. Denn Sam Bodary, 25-jähriger Kopf und Songwriter mit einem Hochschulabschluss in Literaturwissenschaft, hat in jedem der zehn Lieder eine Geschichte zu erzählen und legt nach eigener Aussage bei aller Opulenz stets Wert darauf, niemals die Gastfreundschaft seiner Hörer zu überbeanspruchen. Trotzdem zerdehnt er auf wunderbare Weise die nichtigsten Details, wenn es nötig erscheint: „Cathy Davis needs a new printer | A color inkjet with a scanner” (Dancing in the Kitchen). Er hat die traurigsten Slice-of-Life-Kurzgeschichten (May 2018), manchmal bissige politische Kommentare (Another War) und ganz oft einfach wunderbar bescheidene, zartfühlige Alltagsbeobachtungen aus dem Mittleren Westen der USA, verbunden mit der Gabe, ganz kleine Dinge zu etwas wirklich Großem zusammenzusetzen. Wie etwa im letzten Song des Albums, „Seat 16b“, der sich zu einer Hymne auf den Neubeginn aufschwingt. Eine Frau im mittleren Alter, die zum ersten Mal überhaupt ihre Heimat Arkansas verlässt, um viele Jahre später die romantische Beziehung zu ihrer Highschool-Liebe aufleben zu lassen. „There’s a first time for everything“, rufen ihr am Ende 30 Menschen aus voller Kehle zu. Bodary saß damals im Flugzeug eine Reihe weiter. Den Kraftakt, knapp 50 lokale Musiker*innen innerhalb von nur drei Studiotagen im März 2019 irgendwie zu arrangieren, zu koordinieren und zu motivieren stemmte er in dem Trio, das den Kern von Hello Emerson bildet. Bodary schreibt die Songs, arrangiert und instrumentiert werden sie gemeinsam mit Jack Doran (Tasten) und Daniel Seibert (Percussion), die auch die (häufigste) Live-Besetzung der Band bilden. Der Ausgangspunkt des neuen Albums liegt in dem Song „Am I the Midwest“ und damit in einem Interview mit einem deutschen Radiosender, in dem er die rechtsextremen Ausschreitungen in Chemnitz im August 2018 kommentieren sollte, die er auf Tour damals zufällig miterlebt hatte: „We spoke about this event directly, drawing connections between the “Trump Country” midwest and the Neo-Nazi resurgence in Saxony. That conversation was just about the only time I’ve ever felt exotic for being from the corn belt. […] I have pride in midwestern successes and I have shame in midwestern failures – especially our state falling to Trump. This record is about trying to gracefully move through those failures. Whether those disappointments come as personal relationships end or as presidencies begin – I think it’s a midwestern response to gracefully, dutifully, and consistently work through failures so we can do better next time. I think, or at least hope, that’s midwestern culture.” Kulturnews Wären die Gitarren zu den Refrains hin verzerrt, wäre das lupenreiner Midwest-Emo, doch sind die Texte des Songwriters und Sängers Sam Brodary mehr betulich als bombastisch. Während Emo zum Kitsch neigt, vertonen Hello Emerson Mittwestalltag und frühalte Jugenderinnerungen mit einem warmen, von Kontrabass und Bläsern geerdeten Americana-Sound, genau zwischen American Football und Lambchop. DPA ...wie bei Andy Shauf sind es die fabelhaften Band-Arrangements und eine tolle Stimme, die das wiederum beim kleinen Dresdner Label K&F erschienene Album von Hello Emerson weit über Folkpop-Normalmaß hinwegheben. Bodary, der Frontmann aus Columbus/Ohio, hat einen Hochschulabschluss in Literaturwissenschaften, kann also auch Texte schreiben. Sounds & Books 'How To Cook Everything' ist ein bärenstarker Nachfolger von 'Above The Floorboards' geworden, der Sam Bodary als genialen Songwriter etabliert. An Hello Emerson kommt man nicht mehr vorbei. Auf anhören 1. The Last Dinner 4:54 2. Edges and Corners 4:14 3. Dancing in the Kitchen 4:40 4. We Lost 2:24 5. Sourdough Ball 2:06 6. Am I the Midwest? 3:36 7. Another War 4:14 8. Kyle Kerley 2:45 9. May 2018 4:49 10. Seat 16B 6:00 “This Album is the collective effort of fifty-one people who decided that songs are important” is the first thing mentioned in the liner notes on the new album “How to Cook Everything.” This is the second album of the Columbus, Ohio based artist Hello Emerson, and the name derives, absurdly so, from the eponymous cookbook by Mark Bittman. When the band sent him the record for his blessing, he responded, “I love it!” There is a 30-part choir, a string quartet, alto and tenor saxophones, clarinets, pedal steel guitar and much more – so lushly and softly arranged that it pleasantly takes you back to early Lambchop albums. However, “How to Cook Everything” is first and foremost a songwriter album, a writer’s album. Sam Bodary, the 25 year old head behind Hello Emerson, holds a university degree in English literature, and has a story to tell in each of the ten songs. However, he prides himself – despite all lushness – on never overstaying his audience’s welcome. He might twist and bend the last trifling detail, if necessary. “Cathy Davids needs a new printer / A color inkjet with a scanner” (Dancing in the Kitchen). He offers the saddest slice-of-life short stories (May 2018), at times snarky political commentary (Another War), and very often he simply tells amazingly humble and delicate everyday observations from the American Midwest. He has the elusive gift of building the universal out of the miniscule. As it is the case with the last song of the album, “Seat 16b”, which rises into a hymn for a new beginning. A middle-aged woman, who leaves her Arkansas home for the first time ever, to revive, many years later, a high school romance. “There’s a first time for everything” a choir of 30 calls out, at first timidly, then triumphantly. Bodary sat one row down from her on the plane when the story took place. The strenuous effort, to coordinate and arrange 50 local musicians within only 3 days of studio time in March 2019 was made by the trio at the core of Hello Emerson. Bodary is the songwriter and together with Jack Doran (keys) and Daniel Seibert (percussion and musical director) the songs are being arranged and orchestrated. These three also form the usual live line-up of the band. The starting point of the new album is the song “Am I the Midwest” and an interview with a German broadcasting station focusing on the right-wing extremist riots in Chemnitz in August 2018 that they were caught up in last tour: “We spoke about this event directly, drawing connections between “Trump Country” midwest and Neo-Nazi resurgence in Saxony. That conversation was just about the first time I’ve ever felt exotic for being from the corn belt… I have pride in midwestern successes and I have shame in midwestern failures – especially our state falling to Trump. This record is about trying to gracefully move through those failures. Whether those disappointments come as personal relationships end or as presidencies begin – I think it’s a midwestern response to gracefully, dutifully, and consistently work through failures so we can do better next time. I think, or at least hope, that’s midwestern culture.”