Was tut eine Band, die gerade eine Album-Trilogie beendet und zumindest hierzulande eine Menge Publikums- und Kritikerherzen (Platz 1 der ROLLING STONE-Autorencharts in zwei aufeinanderfolgenden Ausgaben) erobert hat? Erfolgsformel replizieren? Alles über Bord werfen? Oder so ein Album machen, über das man in 20 Jahren sagen kann, dass es eines der Schlüsselalben ihres Kataloges ist und konzeptionell wie musikalisch ganz neue Türen aufmacht…

Wayne Graham jedenfalls produzieren noch immer in einem kleinen Studio im Keller ihres Elternhauses in Whitesburg – einem weitestgehend abgehängten 2000-Seelen-Örtchen ganz im Osten Kentuckys. Die beiden Brüden teilen sich Songwriting und Arrangement und spielen den Großteil der Instrumente selbst. Aber ihr neues Album „1% Juice“ läutet eine neue Schaffensphase ein und greift in alle Richtungen ein Stückchen weiter: Konzept, Personal, Musik, Produktion. Wo fangen wir an?

Waren „Mexico“ (2016), „Joy!“ (2018) und die Outtakes-Sammlung „Songs Only A Mother Could Love“ (2019) relativ rootsy und erdig gehalten, betont „1% Juice“ die progressive, suchende Seite des Folkrock und Americana-Universums von Wayne Graham. Bei aller Melodiösität, die diese Band so besonders macht, schlagen die Lieder auf „1% Juice“ noch mehr Haken, verstecken in cleverem Songwriting kleine und große rhythmische und klangästhetische Experimente. Sie erweitern ihre Palette in Richtung Psych-Rock („Never Die“), Jangle Folk der Marke Byrds („Some Days”). Da ist das zwischen Kirchenhymne und New Orleans Begräbnis-Marsch taumelnde „Infinitude“. Der augenzwinkernde Stimmungswechsel im Opener “Tapestry of Time“… Jedes Lied hat einen Neuigkeitswert, bewohnt ein eigenes kleines Universum, streckt sich zumindest kurzzeitig aus der Komfortzone des Allzu-Vertrauten.

Schon im Begleittext macht Kenny Miles deutlich, dass nach sechs Alben, die von Suche, Zweifel und Fragen geprägt waren, „1% Juice“ jetzt die Antworten vorlegt – zumindest aber das Ergebnis dieser Suche. Dass diese nicht immer ganz leicht zu verstehen sind, na ja, „the truth is too vast and unbelievable for any of us to comprehend.“Spoiler-Alarm: es geht darum, Zeit und die ihr inhärente Vergänglichkeit nicht länger als Feind zu betrachten. Ebenso die Illusion, stets einem Ziel entgegenzugehen, wenn biologisch Verlust und Tod eine Art Wand bilden, gegen die letztlich alle Bemühungen laufen. Die Lösung, die „1% Juice“ zu dem Dilemma aus verschiedenen Blickwinkeln beschreibt, ist es, die selbst-zentrierte Linse unserer personalen Identität, die Grenzen unseres linearen Denkens zu verlassen. “The seed holds the chestnut and the shade, everything you’ll be, like the tree, was pondered long before today” (“Tapestry of Time”) – eine Adaption des indischen Mystikers Kabir. Verbunden natürlich mit dem Wissen, dass die Grenzen zwischen profunder Erkenntnis und Brainfuck nicht immer ganz trennscharf sind. Die Miles-Brüder sammeln ihre Belege beim Entschluss, endlich einen Kleiderschrank zu kaufen, bei obsolet werdenden Münzfernsprechern, ebenso wie im Petrusevangelium („Some Days“), bei William Blake oder Rainer Maria Rilke.

Die Idee eines elastischen oder formbaren Zeitbegriffs spiegelt sich auch in der Produktion wider, die auf „1% Juice“ beinahe die Rolle eines weiteren Instrumentes oder Bandmusikers einnimmt: “We were more intentional than we have ever been with creating an environment for the songs to exist within”, beschreibt Miles den Produktionsprozess. Zu einem der der wichtigsten Studio-Werkzeuge wurde eine alte Bandmaschine, über die ganz analog die Geschwindigkeit einzelner Spuren oder Songpassagen manipuliert werden. Das führt zu kleinen, manchmal kaum spürbaren Zersetzungsprozessen, die sich in die brillant klingenden Lieder schleichen, zu abstrakten Texturen die sich durch den Untergrund von Songs ziehen („to represent the idea of everything and all time existing at once“). Oder manchmal, wie in „Bad News to Break“, lässt es den Song fast implodieren, saugt sich in seine eigenen Gravitation wie in ein schwarzes Loch aus dessen Ende der trockene Beat von „Infinitude“ hervortritt. Als kleine Hommage an diese Produktionstechnik wird „1% Juice“ erstmals auch auf Kassette erscheinen.

Und schließlich ist „1% Juice“ das personell offenste Album der Band, zu dem neben der Live-Besetzung aus Lee Owen (Git) und Chris Justice (Bass) und den Gastmusikern John Looney und Travis Egnor, erneut vor allem die Dresdner Musiker Johannes Till und Ludwig Bauer beitragen, die auch auf dem hochgelobten Vorgängeralbum „Joy!“ zu hören waren. Insbesondere die erhabenen Bläsersätze und Synths von Bauer prägen das Album an vielen Stellen.


No Depression

This is the band at their best, as they chronicle the never-ending search for love and purpose…

Americana-UK

Fresh and highly successful blend of Americana with influences from Beck to Syd Barrett (9 out of 10)

Rolling Stone

Der melodiöse Americana-Reigen klingt stets tief verwurzelt aber nie unbeweglich oder gar verwittert.

Tapestry Of Time 04:26
Chifforobe 02:28
Bad News To Break 04:34
Infinitude 05:12
What For? 04:35
No Escape 02:15
Slept Alone 02:39
Never Die 03:19
Pay Phone 03:22
Passenger Train 03:24
One Percent Juice 04:08
Some Days 03:53


What is a band supposed to do after finishing a trilogy of albums which won over the hearts of many music critics (#1 Rolling Stone Germany Editorial Charts two months in a row) and -lovers alike? Replicate the formula of success? Deep-six everything? Or create an album which is going to be dealt as the pivotal album of the band’s discography 20 years from now, opening entirely new doors in terms of concept and music….

Wayne Graham still produce in their small studio in their parent’s basement in Whitesburg, south-east Kentucky, a mostly left behind town, with 2000 inhabitants. The brothers take equal parts in songwriting and adaption and play most of the instruments featured on the records. However, the new album “1% Juice” marks the dawning of a new creative period, reaching a little bit further in every possible direction: concept, staff, music, production. Where shall we start?

“Mexico” (2016) and “Joy!” (2018) and the collection of outtakes “Songs Only A Mother Could Love” (2019) were rather rootsy and down to earth. “1% Juice”, however, emphasizes more on the progressive, scouring side of the folk rock and Americana universe of Wayne Graham. One thing that is making this band so very special is their melodies, but on “1% Juice” the songs turn even more corners, hiding rhythmic and sound aesthetic experiments within clever songwriting. They extend their palette in direction of Psych-Rock (“Never Die”), Jangle Folk reminiscent of The Byrds (“Some Days”).

 

“Infinitude” stumbles somewhere in between church choral and New Orleans funeral march. There is a winking mood changer in the opener “Tapestry of Time” … Every song has a novelty character, inhabits a small universe of it’s own and stretches at least a little out of the comfort zone of the all-too-familiar.

In the accompanying text, Kenny Miles states pretty clearly that after six albums, filled with search, doubt and questions, “1% Juice” comes up with an answer – or at least reports the findings of this quest. Immediately followed by a disclaimer stating that “The truth is too vast and unbelievable for any of us to comprehend.” Spoiler-Alert: It’s about no longer perceiving time and its inherent evanescence as an enemy.  “1% Juice” offers a multi-angled solution for the predicament: to leave the self-centered lens of our personal identity and the borders of our linear thinking behind: “The seed holds the chestnut and the shade, everything you’ll be, like the tree, was pondered long before today” – an adaption of the Indian mystic Kabir. Keeping in mind of course that the threshold between profound understanding and brain fuck is not always fully distinct. The Miles brothers collect their evidence on different levels in between the ephemeral and the divine: the decision to buy a dresser, an obsolete pay phone, the Gospel of Peter, the writings of William Blake and Rainer-Maria Rilke…

The idea of a flexible or malleable perception of time, reflects in the production as well, which almost takes the place of another instrument or even another band member in “1% Juice”. “We were more intentional than we have ever been with creating an environment for the songs to exist within”, says Miles about the production process. An old tape recorder became one of the most important studio tools, which enabled the brothers to manipulate the speed of some tracks or passages completely analog. At times, this leads to hardly tangible processes of decomposition, which sneak their way into masterly crafted songs. At others, it forms abstract textures which intertwine with the undergrounds of the songs. („to represent the idea of everything and all time existing at once“). Or, as in “Bad News to Break”, it may lead to an implosion of the song – absorbed by it’s own noisy gravity, like a black hole, at the bottom of which the dry beat of the next track “Infinitude” emerges. The whole record in its vinyl version is beautifully montaged like this. As a little homage to this production technique, “1% Juice” will also be released on cassette tape.

As a final note, “1% Juice” also represents the most open album in terms of personnel. Besides the two live band members Lee Owen (git) and Chris Justice (bass), Kentucky-musicians John Looney and Travis Egnor as well as Johannes Till and Ludwig Bauer from Dresden, Germany, make contributions. The two latter also played on the highly praised predecessor “Joy!”. The lofty brass sections and synths by Ludwig Bauer particularly shape the new record in many places.

“1% Juice” is released not under the best circumstances, however, this is possibly true about all new music right now. Therefore, the band is planning a one time only worldwide digital release concert, as a live stream on the 21st of November. The concert will feature a performance of the album in its entirety interwoven with art by the cover artist Charles Parker Boggs.