Die zwei Jahre seit „1% Juice“ sind eine relativ lange Zeit ohne ein neues Wayne Graham-Album und tatsächlich ist viel passiert in der Zwischenzeit.

Kenny und Hayden Miles haben weiterhin auch in anderen Projekten gespielt und Bands in ihrem Studio produziert. Unter anderem hat Kenny Miles das neue Tyler Childers-Album aufgenommen und gemischt – in den USA fast ein Country-Superstar jenseits des Nashville-Mainstreams, in Kentucky eine Art Nationalheiliger. 

Auch Wayne Graham haben ein Album geschrieben und aufgenommen. Und wieder verworfen. Einige jener Songs sind inzwischen zu fan favorites bei ihren Liveauftritten avanciert und kursieren im Internet. Sie sind hier nicht enthalten. „ISH“ ist etwas völlig anderes geworden: ein intimer philosophischer und musikalischer Austausch unter Brüdern. Gäste und die Mitglieder der Liveband sind überhaupt nur an drei Stellen zu hören.  

Den Ausgangspunkt bildete eine Sammlung von Beats die Hayden Miles als voice memos allein mit seinem Schlagzeug aufgenommen hatte. Die beiden Brüder haben dann deren Reihenfolge vorab festgelegt und die Lieder des Albums in genau dieser Reihenfolge von eins bis elf komponiert und ausstaffiert. Dabei haben sie Tonarten und Geschwindigkeiten, Takte und Stimmungen so gewählt, dass man mancherorts nicht sagen könnte, ob man das Outro des gerade gehörten Songs oder das Intro des nächsten hört. Alles fließt.

Die Eingangsfrage „How was your night?” gleitet in einen neuen Tag, den man auch als Erinnerung und Reflektion eines ganzen Lebens lesen kann – oder noch grundlegender als Frage danach, was Menschsein eigentlich bedeutet. Das lose Konzept des Albums ist biblisch grundiert – eigentlich ein Novum, aber auch irgendwie folgerichtig für die beiden Söhne eines Freikirchengründers. Natürlich psychedelisiert und frei gedacht – wild changierend zwischen Wissenschaft, Fiktion und Poesie. Kenny Miles gibt das Buch „When We Cease to Understand the World“ von Benjamín Labatut als Inspirationsquelle an. 

Das Herzstück des Albums, der Doppelsong „The Fall / Free Lunch“, behandelt den Sündenfall, vor allem aber die auf der B-Seite mehrfach wiederkehrende Figur der Lilith – in hebräischen Schriften eine frühere, ebenbürtige Frau Adams, die es vorzog, den Garten Eden zu verlassen als sich ihm zu unterwerfen. Auf “Taking You In” streift sie dankbar durch die irdische Welt: “…still unashamed though exposed to the elements. She is singing in gratitude for being cast out of the garden in the first place. Her gratitude directed at a god larger than the one she was created by” (Kenny Miles).  

Der Wechsel zwischen „The Fall“ und „Free Lunch“ (Nr. 6 und 7 auf der Tracklist) geht auch mit einem Wechsel der zwei in der Popmusik ziemlich unmöglichen Takte 6/8 zu 7/8 einher. Einmal mehr gelingen Wayne Graham viele solcher Stunts, ohne übermäßig verkopft zu klingen oder auf harte Brüche und große Gesten des Progrock zurückgreifen zu müssen. Die Clavinet- oder Cembalosounds brechen mit Hörgewohnheiten und deuten gleichzeitig in die Kirchenmusik zurück.

Ihren Horizonten ist dabei der Alternative Country längst zu eng geworden. Referenzen, die hier auftauchen sind Warren Zevon (den Hayden Miles nach wie vor hört, wenn er „How was your night?“ singt), Paul Simon oder Jerry Garcia. Und weiter von Mavis Staples zu black midi und dann zurück zu Jerry Reed… Man könnte auch einfach noch einmal schreiben, was No Depression zuletzt über „1%Juice“ festgehalten hat: 

“This is the band at their best, as they chronicle the never-ending search for love and purpose…” Gerade Jerry Garcia spielt im Übrigen keine unwesentliche Rolle. So hört man seinen Einfluss, wenn Kenny Miles in „My Country Ist he Sun“ ein wunderschönes Gitarren-Solo mäandern lässt. Der Live-Gitarrist bei Wayne Graham ist Lee Owen, der einen Celebrity-Status in weiten Teilen Kentuckys genießt, wo er regelmäßig die Jerry Garcia-Rolle auf Grateful Dead Cover-Abenden übernimmt. Nach den Lockdowns hat die Band außerdem eine monatliche Residency in einem Club in Lexington, KY, aufgenommen und mit José Oreta ein neues Bandmitglied am Bass integriert. Als Liveband sind sie so noch einmal ganz neu zusammengewachsen und die frei-fließenden Improvisationen der vier Ausnahmemusiker stehen ganz im Gegensatz zu den konzisen, eine Vielzahl von Ideen und Gedanken verdichtenden und verflechtenden Popsongs dieses Albums mit dem Titel „Ish“. 


Eclipsed Rock Magazine

Ein wunderbar modernes Americana Werk

Welt am Sonntag

...veritable Verbeugung vor The Grateful Dead und speziell auch Jerry Garcia (,,My Country Is The Sun'*) mit beträchtlichen Bordmitteln. Es ist Prog-Americana auf ziemlich leisen Sohlen. Aber gedaddelt wird hier nicht.

1 – How Was Your Night? – 3:38

2 – Misdemeanor Kisses – 3:01

3 – I Fell in Love – 3:44

4 – Decorated Time – 3:35

5 – Unfamiliar Road – 4:24

6 – The Fall – 3:19

7 – Free Lunch – 4:12

8 – Taking You In – 4:46

9 – Mr. Green Thumb – 2:34

10 – My Country Is the Sun – 3:32

11 – Scandalous Love – 2:42


The two years since “1% Juice” is a relatively long time without a new Wayne Graham album and indeed a lot has happened in the meantime. Kenny and Hayden Miles have continued to play in other projects and to produce bands in their studio. Among other things, Kenny Miles recorded and mixed the new Tyler Childers album – by now almost a country music superstar beyond the Nashville mainstream, and a national treasure of sorts in Kentucky.

Wayne Graham also wrote and recorded an album. And discarded it again. Some of those songs have since become fan favorites at their live performances and are circulating on the Internet. They are not included here. “ISH” has become something completely different: an intimate philosophical and musical exchange among two brothers. Guests and the members of the band are only heard in three of the songs.

A collection of beats Hayden Miles had recorded as voice memos with his drums alone served as their point of departure. The two brothers then pre-determined their order and composed and outfitted the album’s songs in exactly that order from one to eleven. In doing so, they chose keys and speeds, measures and moods in such a way that in some places you wouldn’t be able to tell if you were listening to the outro of the song you just heard or the intro to the next. Everything flows.

The opening question “How was your night?” slides into a new day, which can also be read as a memory of or a reflection on a whole life – or even more fundamentally as an inquiry into what being human actually means. The loose concept of the album is biblically based – actually a novelty, but also somehow consequential for the two sons of a free church founder. Naturally psychedelized and freely thought – wildly oscillating between science, fiction and poetry. Kenny Miles cites Benjamín Labatut’s book “When We Cease to Understand the World” as a source of inspiration.

The album’s centerpiece, the double track “The Fall / Free Lunch”, thematizes the Fall of Man, but zooming in on the figure of Lilith, who recurs several times on the B-side – in Hebrew scriptures, an earlier, equal wife of Adam who preferred to leave the Garden of Eden rather than submit to him. On “Taking You In”, she gratefully roams the earthly world: “…still unashamed though exposed to the elements. She is singing in gratitude for being cast out of the garden in the first place. Her gratitude directed at a god greater than the one she was created by” (Kenny Miles).

The change between “The Fall” and “Free Lunch” (No. 6 and 7 on the track list) is also accompanied by a change of the two bars 6/8 to 7/8, which are both quite impossible in pop music. Once again, Wayne Graham manage to pull off many such stunts without sounding overly cerebral or resorting to hard breaks and grand gestures of prog rock. The clavinet or harpsichord sounds break with listening habits and at the same time point back to church music.

Alternative country has long since become too narrow for their horizons. References that appear here are Warren Zevon (whom Hayden Miles still hears in his head to when he sings “How was your night?”), Paul Simon or Jerry Garcia. And on from Mavis Staples to black midi and then back to Jerry Reed…. You could also just write again what No Depression last noted about “1%Juice”: “This is the band at their best, as they chronicle the never-ending search for love and purpose…”

Jerry Garcia in particular plays no insignificant role, by the way. You can hear his influence when Kenny Miles meanders through a beautiful guitar solo in “My Country is the Sun”. The lead guitarist in Wayne Graham is Lee Owen, who enjoys a small celebrity status in much of Kentucky, where he regularly takes the Jerry Garcia role on Grateful Dead cover nights. After the lockdowns, the band also picked up a monthly residency at a club in Lexington, KY, and integrated a new band member, José Oreta, on bass. As a live band, this has brought them together in a whole new way, and the free-flowing improvisations of the four exceptional musicians stand in stark contrast to the concise pop songs on this here album “ISH,” which condenses and intertwines a multitude of ideas and thoughts.